ZOZZ header

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(../../../../images/stories/2010/09/20/mini/P1090448.jpg) is not within the allowed path(s): (/home/neo.pl/CUST000FFF/zozz.neo.pl/public_html_open) in /home/neo.pl/CUST000FFF/zozz.neo.pl/public_html_open/libraries/mavik/thumb/generator.php on line 265

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/neo.pl/CUST000FFF/zozz.neo.pl/public_html_open/../../../../images/stories/2010/09/20/mini/P1090448.jpg) is not within the allowed path(s): (/home/neo.pl/CUST000FFF/zozz.neo.pl/public_html_open) in /home/neo.pl/CUST000FFF/zozz.neo.pl/public_html_open/libraries/mavik/thumb/generator.php on line 265

Poniedziałek przywitał nas mieszaną pogodą. Słońce co jakiś czas przebijało się z za chmur. Wiatr nie był silny, a prognozy przewidywały dobry zachodni i południowo zachodni wiatr. Punktualnie o godzinie 10:00 rozpoczęła się procedura startu na wodach Zatoki Pomorskiej.
Jachty ustawiły się na start i ruszyły zgodnie ze swoim podziałem na grupy. Pogoda w czasie startu zrobiła się piękna i już nie opuszczała nas do końca wyścigu.
Najbardziej emocjonujący jest dla żeglarzy start i meta. W czasie startu jachty kłębią się w rejonie, z którego po sygnale muszą przekroczyć linię startu znajdującą się między boją a statkiem sędziowskim.  Wszyscy żeglarze, którzy w czasie postoju jachtów deklarują, że płyną dla przyjemności, na starcie ulegają sportowym emocjom  i starają się łapać każdy wiatr i walczyć o jak najwyższe miejsce.

Zakończyliśmy II etap XLVII Etapowych Regat Turystycznych „Pod Żaglami RPO” – Wyścig o Błękitną Wstęgę Zatoki Pomorskiej. Etap szczególny, ponieważ odbywał się w jednej kategorii dla wszystkich jachtów bez względu na wielkość i osiągi.
Prognozy pogody zostały dokładnie przeanalizowane. Wszystko pozwalało na wypłynięcie w morze. Ten etap był jednak trudny głównie dlatego, że odbywał się na morzu, gdzie warunki są inne niż na Zalewie Szczecińskim i stawiają szczególnie duże wymagania przed zawodnikami. Tradycją Etapowych Regat jest, że w tym etapie większość jednostek startujących w Regatach nie bierze w nim udziału. Zazwyczaj jest to około 10-15 jachtów. Tym razem jednak wyglądało to trochę inaczej. Na starcie stawiło się aż 22 jednostki.

W dniu wczorajszym rozpoczęły się XLVII Etapowe Regaty Turystyczne „Pod Żaglami RPO”. W Centralnym Ośrodku Żeglarskim punktualnie o godz. 10:00 odbyło się uroczyste otwarcie Regat. Tradycyjnym elementem Regat jest wciągnięcie bandery na maszt przy akompaniamencie hymnu narodowego. Otwarcie poprowadzili Zbigniew Zalewski Prezes Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego oraz Zbigniew Jagniątkowski Wiceprezes Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego.

   Miło nam zakomunikować, że Polskie Radio Szczecin objęło patronatem medialnym nasze przedsięwzięcie tj: XLVII Etapowe Regaty Turystyczne „Pod Żaglami RPO”. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że tak znakomita stacja radiowa będzie wspierać nasze starania w promowaniu żeglarstwa i Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Na antenie Polskiego Radia będą ukazywać się obszerne relacje z trasy Regat, o których będziemy informować na naszej stronie.

XLVII ETAPOWE REGATY TURYSTYCZNE
Pod Żaglami RPO

Zapraszamy na XLVII Etapowe Regaty Turystyczne Pod Żaglami RPO, które odbędą się w dniach 23  – 31 lipca  2011r. na Zalewie  Szczecińskim i Zatoce Pomorskiej. Zapraszamy władze i mieszkańców miast i gmin, które będą nas gościć, do wspólnej zabawy na lądzie.
 
W tym roku Etapowe Regaty Turystyczne noszą podtytuł Pod Żaglami RPO. Hasło to dotyczy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, który jest źródłem finansowania projektów czterech marin i przystani jachtowych, które wchodzą w skład Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego.
 
Zapraszamy wszystkich żeglarzy oraz miłośników żeglarstwa do udziału w Regatach oraz spotkaniach z żeglarzami, które będą się odbywać w każdym z portów, w których będą mieć przystanek Regaty.

Odkrywanie nowych tras żeglarskich

     Łodzią wiosłowo-żaglową „DZ” można pływać wszędzie. Ma podnoszony miecz, dwa maszty i trzy żagle, komplet wioseł, a nawet na pawęży rufowej można zawiesić przyczepny silnik i korzystać z koni mechanicznych. Żeglarze - seniorzy z JK AZS pod dowództwem Michała Jósewicza od kilku lat udowadniają, że „DZ-tą” o nazwie „Sum” można dopłynąć niemal wszędzie. Właśnie trafiliśmy na ich powrót z rejsu rzekami i kanałami do Berlina. Cała wyprawa trwała 8 dni, pokonali 543 km, a ich dziesięciokonny silnik nie zawiódł i spalił ok. 150 litrów benzyny. Rok temu żeglowali z kolei wokół Rugii i byli w Kopenhadze.

Urodzony w 1929 roku w Toruniu, w rodzinie pochodzącej z Pomorza Gdańskiego. Z wykształcenia mgr inż. chemii. Żeglarstwo było tradycją rodzinną, ojciec żeglował jeszcze pod zaborem pruskim, a starsi bracia mieli jacht na Wiśle w Toruniu. Najstarszy brat był członkiem Akademickiego Związku Morskiego RP. Sam zaczął uprawiać czynnie żeglarstwo od r. 1949 w Sekcji Żeglarskiej Akademickiego Związku Sportowego w Szczecinie. Barwom AZS pozostał wierny do dziś jako członek Jacht Klubu AZS Szczecin.

Formuła wyrównawcza ORC dla jachtów morskich jest podstawową formułą
regatową w Polsce stosowaną we współzawodnictwie zarówno jednostek
sportowych jak i turystycznych. ORC umożliwia obliczanie bonifikat czasu
przepłynięcia trasy regat, dla szerokiej gamy typów jachtów, przy użyciu
prognoz prędkości wynikających z modeli komputerowych, opartych na
podstawowych prawach hydro- i aerodynamiki. Organizacja ORC - Offshore
Rating Council (www.orc.org) zarządza systemem, uaktualniając go raz w roku
wraz z postępem w dziedzinie prognozowania prędkości. Pomiar jachtów oparty
jest na uznanym międzynarodowym systemie pomiarowym IMS.

Wielu pyta mnie jak będzie wyglądał Żeglarski Szczecin? Wiem, ze będziemy kiedyś w nim mieszkali i cumowali jachty. Nie raz. Wspólnie, posiedzimy sobie nad Odrą, patrząc z tęsknotą na wodę płynącą do morza….

Proponujemy powstanie Alei nie tylko żeglarzy, ale wypraw żeglarskich i przede wszystkim zrealizowanych marzeń. Aleja będzie kluczowym elementem morskiego wizerunku miasta, jedną z jego atrakcji. Powiąże część nadodrzańską Szczecina z jego obecnym śródmieściem. 

W niedzielę, 12 września br. trzydziestu pięciu żeglarzy wystartowało w jubileuszowych, bo noszących numer 40 regatach samotnych żeglarzy Jeziora Dąbskiego. Z uwagi na słaby wiatr klasyczna trasa do „betonowa” została skrócona i jachty omijały Wyspę Kopa.

Żeglarze!

Komitet Społeczny „Żeglarski Szczecin” kontynuuje działania zmierzające do utworzenia w Szczecinie ALEI ŻEGLARZY. Najwyższy czas, aby utrwalić polskie tradycje żeglarskie Pomorza Zachodniego. Z tym miastem związanych było wielu wybitnych żeglarzy. Tu budowano najlepsze jachty, w Szczecinie zaczynały się wielkie wyprawy. To od Wałów Chrobrego odbijały nasze jachty płynąc ku morzu. Kto ze Szczecinian o tym pamięta?.... Nieliczni.

Nasz znakomity żeglarz regatowy, kapitan Adam Lisiecki wraz z załogą Antonim Borawskim  i Bronisławem Zimnickim wypłynął na swoim jachcie "Wisła" na  XXXIII Regaty "Srebrny Dzwon", które odbędą się w Kołobrzegu w dniach 2-3.07.2010 r. Adam jest regatowcem o wieloletnim stażu morskim, zdobywcą ogromnej ilości pucharów i innych nagród, a także propagatorem i mierniczym jachtów w formule KWR.

Powrót do kraju – po 32 latach!
„Czarny Diament” w Świnoujściu i Szczecinie


Kapitan jachtowy Jerzy Radomski wypływał z kraju w 1978 roku, jako młody 28-letni żeglarz, zbudowanym przez siebie i przyjaciół jachtem „Czarny Diament”, powrócił nim jako …70-latek, po 32 latach {!} włóczęgi po morzach i oceanach całego świata. Co prawda planował, że wokółziemska eskapada zajmie mu tylko cztery lata, ale w końcu tak się złożyło, że wojażował po świecie osiem razy dłużej, czterokrotnie pokonał Atlantyk, trzykrotnie Ocean Indyjski i raz Pacyfik, odwiedzając dziesiątki krajów, setki portów i wiele mórz, na łączne trasie liczącej 240 tys. mil morskich (!).

Informujemy, że Burmistrz Wolina p. Eugeniusz Jasiewicz przychylił się do naszej prośby dotyczącej otwierania mostu w Wolinie i podjęta została decyzja, że w okresie od 01 maja 2010r. do 31 sierpnia 2010r. most będzie otwierany:
  • w dni robocze - dwa razy dziennie ( godz. 09,00 i 16,00)
  • w soboty, niedziele i dni świąteczne trzy razy dziennie ( godz. 10,00,14,00 i 18,00)

Inicjatorami samotnego ścigania się na Bałtyku byli kapitanowie Jerzy Siudy i Kazimierz Jaworski, którzy w 1973 roku urządzili „prywatne” regaty Świnoujście – Bornholm – Świnoujście. Od 1974 roku organizatorem regat był Jacht Klub Wyższej Szkoły Morskiej. Patronat Regatami objął JM Rektor Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie – doc. mgr kpt. ż w. Eugeniusz Daszkowski.

Dla upamiętnienia rejsu kpt. Krzysztofa Baranowskiego dookoła świata, Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy nazwano Regatami o Puchar „POLONEZA”, jachtu symbolu polskiego samotnego żeglarstwa wyczynowego.

Klub Żeglarzy Samotników powstał w dniu 03.08.1975 roku z inicjatywy „Głosu Szczecińskiego”i przy współpracy „Głosu Wybrzeża” oraz Jacht Klubu Wyższej Szkoły Morskiej. Na zew redakcji, reprezentowanej przez redaktora Tadeusza Kaweckiego, stawiło się w Ośrodku Sportów wodnych Stoczni im. A.Warskiego na pierwsze spotkanie 16 żeglarzy samotników: Jerzy Siudy, Eugeniusz Ryżewski, Andrzej Sokołowski, Kazimierz Jaworski, Jerzy Przybysz, Wiesław Zaremba, Antoni Brancewicz, Robert Kiełpiński, Barbara Chmielewska, Richard Konkolski, Krzysztof Baranowski, Władysław Góralski, Jerzy Karpiński, Włodzimierz Przysiecki, Zbigniew Puchalski.

Początek strony